יום שלישי, 22 בפברואר 2011

סתיו העמים הערבים

בשבועות האחרונים אנו עדים למהפכה של ממש בעולם האסלאמי, פינוי השלטון של מובארק במצרים, ההפיכה באלג'יריה, ההפגנות האימתניות שמבשרות את בוא המהפכה בלוב, ההפגנות בבחריין והפגנות הענק שהתרחשו בירדן כולן מסמלות על עידן חדש בתרבות הערבית שיהווה בעתיד הרבה מאוד חומר לחוקרי מדע המדינה בעולם לגבי אופיין ותהליך התפתחותם של מהפכות אלו.
עיקר הפרשנים טענו שחלק ניכר מההפגנות נעשה באמצעות אתרי התוכן השונים דוגמת טוויטר ופייסבוק שאפשרו את בסיס ההתארגנות ויצירת המשאבים- הדלק לביצוע הפגנות הענק.
אמנם תהליך מרתק מתרחש במדינות אלו, אך מרוב עצים לא רואים היער. בניגוד למהפכות ענק שהתרחשו בהיסטוריה והדוגמא הטובה ביותר לכך היא המהפכה הצרפתית שחרטה על דגלה "חירות שיויון ואחווה" המהפכות הערביות נושאות על כנפיהן נושאים פוליטיים פנימיים ואין הם מבקשים להטיב עם מצב האומה או מצב האזרחים אלא עם מצבם הפרטי ולשפר את מעמדם בחברה. כך עושים הפלסטינים בירדן שמהווים רוב משמעותי בממלכה האשמית, בלוב מדובר בהתקוממות של שבטים כנגד קדאפי, בבחריין מדובר במאבק הכמעט נצחי בין הסונים לשיעים ובמצרים העילה להפגנות הייתה עליית מחירים במוצרי הצריכה ושחיתות שלטונית.
 המפגנים המוסלמים טובלים ושרץ בידם, הם  אינם מתנגדים לכך שדתם יוצרת דחייה לבנות המין הנשי, שמחוסות ברעלות  מרגל עד צוואר שעוטפות את גופן, בגיל צעיר עוברות "ברית מילה" ומעמדם בחברה נחות בהרבה מזה של הגברים. מכאן עולה השאלה כיצד אותו מפגין, אדם שמדוכא על ידי השלטון העריצי בארצו הופך בעצמו להיות מדכא של אשתו?האם יש לו את הזכות להתנגד בשם השיויון על אף שהוא בעצמו אינו שווה?שאלות אלה לא עולות על ידי אותם צעירים שחשים כל כך מדוכאים מצורת השלטון במדינותיהם. לטעמי טרם היציאה לרחובות  על המפגינים להצטייד בסט של ערכים כדי לצאת לדרך, ואין ספק שאם כעת הם לא עוסקים בתחומים הללו,הסיבה לכך היא שפשוט האופוזיציה במדינות אלו הינה בחסותה של מפלגת האחים המוסלמים, על אף שאני מניח שבחודשים הקרובים הנושאים האלו יעלו לתודעה והן יצטרכו לקבל מענה הולם מאותו המון של אנשים, כדי להשלים את התהליך עליהם גם להתנתק מאחיהם האחים המוסלמים ולהקים גופים על בסיס אזרחי ולא דתי.
להוציא את המפגין המוסלמי ולהחליפו במפגין אזרחי