יום שבת, 12 בפברואר 2011

אכן סדר חדש?

רק אתמול הודיע סגן הנשיא עומר סולימאן על התפטרותו של נשיא מצרים מוחמד חוסני מובארק וסתם את הגולל על תקופה ארוכה של כשלושה שבועות של הפגנות חסרות תקדים בהקיפן וחוסר יציבות שלטונית. האם מטרתם של המפגנים הושגה? התשובה היא כן, הדרישה שלהם לסלק את מובארק לבסוף התממשה, אך עולה השאלה האם בעקבות השגת מטרה זו אכן ישתפרו חייהם של רבבות המפגינים? כאן אני בספק גדול...
 המציאות היא שהשלטון מוחזק בידי הצבא אינו לצמיתות. עקב כך השלב הבא הינו מאבק של סיעות ששואפות לייצג את תומכיהן, אך זהו משחק סכום אפס, בהכרח כל ניצחון של סיעה אחת יהיה על חשבונה של קבוצה אחרת ומכאן נוצר מאבק שיכול להתפתח ולהיות אלים.
לאחר המצב הזה, אזרחי המדינה רק יוכלו להתפלל לכוח אחד חזק שיוכל להטיל סדר על האזרחים אך במצב  הזה יהיה מאוד קשה ליצור סדר אחיד ולהשתלט על כל הסיעות מכל המדינה. הנוצרים הקופטים עלולים להתנגש במוסלמים כך גם הבדואים מול הצבא בסיני ואני מניח שכל אחת מהמעצמות האזוריות תנסה להשפיע ולהשים את ידם להשגת הסדר שהכי מתאים להן לכן סביר מאוד שתמיכה אירנית וסורית תגיע למצרים בדרך של תקציבים ומשאבים כדי לשנות הכף ואת הדת הסונית לפרו שיעית.
מצבה של ישראל בשינוי המשטר המצרי הוא בכי רע,לא נראה כי שינוי השלטון יוכל בדרך כזו או אחרת להטיב עם מצבה באזור או לסייע במאבק ההברחות מציר פילדלפי או בתשתית החזקה שנטעה אל קעידה בסיני.
כולי תקווה שהמצב יתבהר ונדע להשכיל לשמר את המצב כפי שהוא נמצא כיום...