יום ראשון, 30 בינואר 2011

תן לי מקמובארק ותגדיל לי בשקל תשעים.

האירועים האחרונים שקראו במצרים בשלושה הימים האחרונים מעלים את התהייה מה עדיף, שלטון יחיד חשוך, שלא מאפשר לאזרחיו שום אפשרות לבטא את רצונותיהם או מנגד שלטון יחיד מתירני שמאפשר לאזרחיו את הגישה לאינטרנט, ומאפשר יצירת בסיס וירטואלי להתארגנות.
חשוב לציין שהאופציה של דמוקרטיה איננה רלוונטית במדינות ערב, העם איננו מכיר את המסורת הדמוקרטית ולכן משטר מסוג שכזה באמצעות הפתיחות שהוא מאפשר לאזרחיו יהווה את הבסיס לפעילות של האחים המוסלמים, עם עזרה כלכלית מגורמי חוץ בעלי אינטרסים שיגרמו לחוסר יציבות שלטונית, ובסופו של דבר למונרכיה.
מצרים עומדת בחוד החנית של המדינות הערביות שזנחו את המדיניות הפן ערבית, הדתית, הקיצונית ופתחה את שעריה בפני מדינות המערב, ואפשרה לאזרחיה לחיות אורח חיים אזרחי ללא כפייה דתית. שימו לב בהפגנות ההמוניות האלה אין הרבה נשים לבושות בורקא, והגברים לבושים לבוש מודרני עכשווי.
ידוע שעושר כלכלי מאפשר את הבסיס ליצירת מהפיכה, אנשים אשר אין להם כסף, אין להם את היכולת לצאת למהפכה, הם עובדים קשה כדי להביא אוכל ולהתקיים, ממש כמו בסולם של מאסלו, רק אחרי יצירת התנאים הבסיסים(מזון וכסף) ניתן להתעסק ב"מהפכות".
הבעיה כפי שעולה משידורי הטלוויזיה, היא חוסר בניעות מעמדית, וזו בעיה מרכזית שרק אחרי מהפכות ניתן לשנות אותה, אך בעיה זו היא זכות ולא חובה, יהיה חכם מצד השלטונות המצרים ליצור מהלך מלחמתי בשנה הקרובה, מכיוון שאז תשומת הלב של האוכלוסייה המצרית תפנה קודם כל להגנה על ה"מולדת" ואז לנסות לשנות את סדרי העולם.
אחרי שהמשטר המצרי הרגיל את האוכלוסייה לקידמה, יהיה קשה להם מאוד לבצע רגרסיה ולהחזיר את החברה אחורה, ולכן עדיף יהיה מבחינתם ליצור מצב שמקור הסמכות של הנשיא לא יהיה פורמאלי מעצם מיקומו בראש ההיררכיה אלא מתוך אהבה והערצה והזדהות עימו כדמות עממית שמייצגת את האזרח הפשוט.שינוי התדמית של מובארק היא הבסיס בנסיון למנוע את המהפכה.ואגב זה מה שהוא מנסה לעשות בכך שהוא מחליף את הממשלה, ממנה סגן נשיא חדש וכו', לטעמי עליו גם לפתוח צוהר לדור הבא לגרום להם להבין שיש באפשרותם להתקדם בזכות כישוריהם ולא קישוריהם.
ימים יגידו אם באמת יהיה שינוי עקב ההפגנות האלו וברור שלישראל זה לא טוב, אך גם מהסיכון אפשר ליצור הזדמנות ועל ישראל לנוע קדימה וליצור את התנאים לעלייה של מנהיג חילוני ולא דתי.