יום שני, 7 בפברואר 2011

בני בני ילד רע...

שימו לב לרקורד המרשים שיש לרמטכ"ל החדש שנבחר- בני גנץ. אלוף פיקוד צפון, מפקד זרוע יבשה, נספח צה"ל בארה"ב, סגן הרמטכ"ל ואני מניח עוד הרבה תפקידים שעשה במהלך שירותו ברמה הכי גבוהה שאפשר.
ובכל זאת דרך המינוי שלו כברירת מחדל ולא כבחירה ראשונה מטיל מעט ספק לגבי כישוריו.לא מזמן נעשתה עליו כתבה בעובדה בה הציגו אותו כדמות טהורה, מקצועית, שבאמת נראה כי המינוי הזה שנעשה בחטף לא מוסיף לכבודו ולערכו כמפקד בצה"ל.
כבר הבעתי בעבר את דעתי בנושא זה ולטעמי הוא לא היה צריך לקבל על עצמו את המינוי הנ"ל, לא בגלל שהוא לא ראוי אלא בגלל שהקולגה שלו, האלוף גלנט הודח בצורה שמביישת כל אדם ועל אחת כמה וכמה מפקד שמוביל לוחמים מזה 34 שנים ותרם כל כך הרבה לביטחון המדינה. .
אין ספק שהדרך שבה מצטיירת דמותו של גנץ כמפקד עושה טוב עם התפקיד החדש שאליו הוא נכנס, הכומתא האדומה, מבנה גופו הספורטאי (בניגוד לאייזנקוט שלא השכיל להבין שמפקד בדרג בכיר לא יכול להיות שמן, בגלל הדרך שבה זה מקרין לשאר פקודיו, הוא פשוט לא מהווה דוגמא אישית), ובכלל מראהו החיצוני מאוד ייצוגי, ומנגד זה שהוא לא מבין או לא רוצה להבין שהוא חלק ממערכת פוליטית לטוב ולרע. זה שהוא אינו קורץ עין לדרג הפוליטי לטעמי פוגע ביכולותיו להצליח בתפקיד החדש.
מבחינה פורמאלית אין לרמטכ"ל וגם לא צריכה להיות לו זהות מפלגתית, ובכל זאת מי שיודע קצת להתחכך, בתפר הדק בין פוליטיקה למנהל מצליח להביא ערך נוסף לתפקיד הרי שבסופו של דבר הוא עובד בצמוד לראש הממשלה ולשר הביטחון שהם כן פוליטיקאים ומטרתם היא יצירת רווח שבסופו של דבר יאפשר לשמור על הכיסא.
ימים יגידו אם זה היה מינוי תקין ומה יהיו ההשלכות שלו על המערכת הצבאית ובכל זאת נראה שיש שינוי כיוון מבחינת התהליכים. מפקדים בעתיד שעד כה נדרשו להביא הישגים בשדה הקרב צריכים לדאוג להישגים בזירה התקשורתית מה שבטוח לא יקל על ביצוע תפקידים.
לטעמי נכון יהיה אם הכנסת, הרשות המחוקקת תיצור קריטריונים למינוי רמטכ"ל, כך שבעתיד הרמטכ"ל שימונה יהיה בעל ותק, ניסיון ולא על פי בחירה אישית של אדם יותר מקורב.